آیا کفشهای ایمنی که استفاده می کنیم متناسب با کارمان است یا خیر؟

آیا کفش ایمنی که پوشیده ایم متناسب با کارمان است یا خیر؟

کارگرانی که در معرض آسیب پا ناشی از خطرات مختلف هستند. باید از کفشهای ایمنی مناسب با آن کار استفاده کنند و البته استفاده از تجهیزات ایمنی یک اصل پذیرفته شده است و باید توسط کارفرما برای تمامی افرادی که مشغول به کار و در معرض هر نوع خطری هستند فراهم شود. در این مقاله قصد داریم با بیان نکاتی شما را راهنمایی کنیم تا بدانید آیا کفشی که به عنوان کفش  ایمنی از آن استفاده می کنید استانداردهای تعریف شده را برای محافظت از پای شما دارد یا خیر. پس اگر این دغدغه را دارید با ما تا پایان همراه باشید.

انواع خطرات

خطراتی که می تواند در محیط های کاری باعث آسیب رسیدن به پا شود, عبارتند از:

  • در برخی از مشاغل کارگران در خطر شوک های انرژی الکتریکی یا تجمع الکتریسیته ساکن هستند. که می تواند به جرقه ی الکتریکی در محیط های خاص منجر شود.
  • پا گذاشتن روی اشیا نوک تیز یا برنده روی زمین (مثل میخ ها یا براده های آهن)که باعث سوراخ کردن کفش و آسیب کف پا می شود.
  • لغزش ها; سرخورن و افتادن که باعث پیچ خوردن مچ پا می شود. اگرچه هیچ کفش کاملا بدون لغزشی وجود ندارد. اما کفی های ضدلغزش یا مقاوم در برابر سرخوردن وجود دارند که احتمال سرخوردن بر روی سطوح لیز را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند.
  • کار در شرایط داغ و سرد; کار در محیط های سرد مستلزم پوشیدن کفش های با عایق گرمایی است و در شرایط داغ نیازمند استفاده از کفش های دارای تهویه ی مناسب  و مقاوم در برابر گرما است.
  • برای محافظت در برابر پاشیدن مواد مذاب فلزی, کفش باید به سرعت قابل درآورده شدن باشد.
  • سقوط اشیا بر روی کف یا پنجه و خردکردن آن نیز در بسیاری از محیط ها وجود دارد. این خطر بیشتر شامل مشاغلی است که نیازمند حمل دستی اجسام هستند. مثل کارگران ساختمانی, خدماتی و حمل بار .

انواع کفشهای ایمنی و ویژگی آنها

آیا کفش ایمنی که پوشیده ایم متناسب با کارمان است یا خیر؟
آیا کفش ایمنی که پوشیده ایم متناسب با کارمان است یا خیر؟

1. کفشهای ایمنی محافظ در برابر جریان الکتریسیته

کارکناني که در موقعيت هاي خطرناک و قابل انفجار همچون کار با وسايل صنعتي قابل انفجار يا بالابرنده هاي غلات کار مي کنند و یا افرادی که در برابر خطرات ناشی از برق گرفتگی هستند, لازم است از کفش هاي ایمنی عایق استفاده نمايند. تا ريسک ايجاد الکتريسيته ساکن را بر روي بدن کاهش دهند. کفش هایی که این خاصیت را ندارند موجب توليد جرقه و در نهايت باعث انفجار يا آتش سوزي خواهند شد.

کفش هاي ايمني عایق در قسمت های پنجه نارسانا هستند و به طور کامل در برابر انتقال جريان الکتريکي به بدن از پا محافظت خواهد کرد. اين نوع از کفش  ایمنی مي تواند در برابر جريانهاي باز تا بالاي 600 ولت در محيط هاي خشک محافظت نمايند.

2. نوع فولادی

کفش ایمنی فولادی در برابر خطراتی مانند سقوط اشیا بر روی کف یا پنجه و له یا خرد شدن پا محافظت می کند.

3. نوع کفش های میخ دار

این نوع از کفش های ایمنی از جنس چرم می باشند که مخصوص کارگران ساختمانی یا افرادی است که در چوب بری ها وظیفه ی جا به جایی الوارهای چوب را دارتد. هدف استفاده از این کفش ها در امان ماندن از آسیب هایی مانند برش, نفوذ و سوراخ شدن و سوختگی است.

4. کفش هاي ريخته گري

آیا کفش ایمنی که پوشیده ایم متناسب با کارمان است یا خیر؟
آیا کفش ایمنی که پوشیده ایم متناسب با کارمان است یا خیر؟

این نوع از کفش های ایمنی به منظور ايزوله کردن پاها در برابر فلز گداخته مورد استفاده قرار می گیرد. کفشهاي ريخته گري از نفوذ فلز مذاب به داخل کفش ، زبانه ها و ديگر بخش هاي کفش جلوگيري مي کند. اين کفش ها داراي کف چرمي يا لاستيکي مي باشند ضمن اینکه همه کفش هاي ريخته گري بايد داراي پنجه هاي ايمني باشند.

توصیه های برای انتخاب کفشهای ایمنی مناسب

  • کارگرانی که با مواد خورنده سر و کار دارند از کفش لاستيکی بدون بند بايد استفاده کنند. اين کفش ها می بايست کاملا پا و قوزک پا را بپوشانند.
  •  کارگرانی که در آب و رطوبت کار می کنند بايد از نوع لاستيکی با ساق های بلند تا زانو باشد.
  • کفش کسانی که در معرض سقوط اجسام سنگين می باشند بايد دارای پنجه  ی فولادی باشد.
  • کفش کار کارگرانی که در معرض خطرات برق گرفتگی قرار دارند بايد دارای تخت لاستيکی باشد.
  • و بالاخره در محل هايی که در اثر ايجاد جرقه امکان خطر انفجار و آتش سوزی وجود دارد. به هيچ عنوان نبايد از کفش ميخ دار استفاده شود.

با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شد به راحتی میتوانید کفش  ایمنی که مورد استفاده قرار می دهید را بررسی کنید و ببینید آیا مناسب موقعیت کاری شما است یا نه؟

نتیجه گیری

استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله کفش ایمنی از ضروری ترین مواردی است که قبل از شروع کار باید به آن توجه کرد. اما انتخاب یک کفش مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه کفش ایمنی مورد نظر اندازه ی پا باشد و متناسب با محیط کاری طراحی شده باشد و… از نکاتی است که بی توجهی به آن میتواند صدمات غیر قابل جبرانی را به سلامت پاهای شما وارد کند.

 

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟