هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید

هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید

استفاده نامناسب از ماسک باعث انتقال بیشتر بیماری و آلودگی های موجود می شود. آنچه در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم استفاده ی درست از انواع ماسک ها برای رسیدن به نتیجه ی ایده آل است. در واقع ماسک مناسب را باید به صورت درست استفاده کرد تا مانعی استاندارد در برابر آلودگی ها باشد. با ما همراه باشید.

چند نکته ساده

  • قبل از این که ماسک را استفاده کنید دست هایتان را با مواد شوینده یا با ژل ضدعفونی تمیز کنید.
  • نحوه زدن ماسک به صورت به این نحو است که ماسک باید به خوبی بینی،دهان و  زیر چانه را بپوشاند تا راهی برای انتقال ویروس ها وجود نداشته باشد.
  • هنگامی که از ماسک استفاده می کنید سعی کنید دست خود را به ماسک و صورت خود نزنید. یا اگر دست هایتان با ماسک و صورت تماس داشت حتما آن را بشویید و ضد عفونی کنید.
  • هنگامی که ماسک روی صورت شما قرار دارد هیچ وقت آن را برای خوردن مواد غذایی و صحبت کردن پایین نیاورید یا زیر چانه نبرید.
    ماسکی که هنگام استفاده مرطوب و تر شده است باید عوض شود.
  • برای برداشتن ماسک از صورت به جلوی ماسک دست نزنید. بلکه به آرامی کش ماسک را از پشت گوش برداشته به جلو ببرید و آن را از صورت خود دور کنید.
  • هنگام استفاده از ماسک های یک بار مصرف حتما آن را درون کیسه زباله بریزید. بعد از آن حتما دست خود را شسته و ضد عفونی کنید.
  • هنگامی که از ماسک استفاده می کنید باید نکات بهداشتی را رعایت کنید و حتما دست و وسایل شخصی خود را شسته و ضدعفونی کنید.
هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید
هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید

مزایای استفاده از ماسک مناسب چیست؟

 

  • ماسک مناسب باعث کاهش قطره های تنفسی حاوی ویروس در محیط میشود.
  • ماسک مناسب مانع از ورود ویروس های حامل بیماری به ریه افراد سالم می شود و از شدت بیماری ها می کاهد.
  • ماسک مناسب از آلوده شدن دست و دهان در هنگام بیماری جلوگیری می کند.

 

ماسک ها به سه نوع تقسیم می شوند که به قرار زیر است :

 

 

ماسک‌های پارچه‌ای و جراحی : این ماسک برای جلوگیری از بیماری و انتقال ویروس مناسب است،به همین دلیل به عموم افراد در جامعه توصیه می شود که از این ماسک استفاده کنند.

ماسک‌های رسپیراتور : این ماسک از پخش ویروس و بیماری جلویری می کند و مناسب کادر درمان است تا آن ها را از بیماری محافظت کند.

نکته مهم؛ در واقع استفاده از ماسک فقط مختص افراد بیمار نیست بلکه در زمان شیوع بیماری های مسری لازم است تا همه ی افراد حتی افراد سالم از ماسک استفاده کنند. 

ماسک های پارچه ای یا پزشکی ؟

هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید
هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید

در زمان شیوع بیماری های مختلف بهتر است در حد امکان از ماسک های پزشکی که به ماسک های چند لایه نیز معروف هستند استفاده شود. البته زمانی که توزیع ماسک با مشکل مواجه شده باشد. میتوان برای کاهش حتی چند درصدی نفوذ بیماری ها از ماسک های پارچه ای یا حتی یک پارچه ی ساده استفاده کرد.

حقیقت این است که بهترین حالت استفاده از ماسک های پزشکی است. اما در صورت در دسترس نبودن باید از هر چیزی که امکان استفاده از آن برای پوشاندن دهان و بینی وجود دارد, استفاده کرد.

 

از یک ماسک چه مدت استفاده کنیم؟

 

ماسک تنفسی یک بار مصرف است و بعد از یک بار مصرف باید آن را دور بیندازید. استفاده مجدد از یک ماسک مناسب نیست و به شما توصیه می کنم از هر ماسک یکبار استفاده کنید. البته مدت زمان استفاده از ماسک به نوع آن نیز بستگی دارد ، به طور میانگین از یک ماسک 8 ساعت می توانید استفاده کنید.

 

استفاده از ماسک فیلتر دار برای چه افرادی مناسب است؟

اگر جزو افراد زیر می باشید استفاده از ماسک فیلتر دار را به شما توصیه می کنم ؛

  • اگر جزو افرادی هستید که مشکل تنفسی مثل آسم وبیماری های ریوی دارید.
  • اگر جزو افرادی هستید که به چاقی مفرط یا مشکل دیابت مبتلا هستید.
  • اگر جزو افرادی هستید که به بیماری قلبی و عروقی مبتلا هستید.
  • اگر جزو کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان هستید.
  • اگر جزو خانوم های باردار و خانوم هایی هستید که به تازگی مادر شده اید.

مزایا و استفاده از ماسک برای کودکان چیست؟

در هر جامعه ای کودکان سیستم بدنی ضعیف تری نسبت به بقیه افراد نوجوان و بزرگسال دارند و بیماری با شدت بیشتری به آن ها منتقل می شود. ویروس ها و آلودگی ها نیز سریع تر در بدن آن ها رشد می کند.

از سمتی دیگر به دلیل این که بیماری و ویروس سریع تر در بدن کودکان رشد می کند. این ذراتی که بیماری را منتقل می کنند ممکن است اثرات کوتاه مدت یا بلند مدتی را در بدن کودکان داشته باشند.

اثرات ذرات آلوده در بدن کودکان به صورت آلرژی ،آسم و عوارض بلند مدت دیگر دیده می شود. این اثرات می تواند باعث اختلالات عصبی، ابتلا به بیماری های خونی و بیماری های قلبی در کودکان شود. حتی ممکن است برای کودکان کم هوشی را نیز به دنبال داشته باشد.

حمله ریزگردها و بروز وارونگی هوا، انتقال عوامل بیماری زا و بسیاری عوامل دیگر بیشترین تاثیر را روی سلامت کودکان خواهند گذاشت. لذا در این مواقع از نظر متخصصان در سراسر دنیا توصیه می شود که از رفت و آمد کودکان به فضای باز جلوگیری شود. در صورتی که ضروری است کودکان خود را به همراه ببرید حتما برای آن ها ماسک های مناسب تهیه کنید.

هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید
هر آنچه که باید درباره ماسک مناسب بدانید

موارد استفاده از ماسک خوب برای کودکان چیست؟

  1. یک ماسک خوب باید به خوبی دهان و بینی کودک شما را بپوشاند.
  2. یک ماسک خوب باید با اندازه صورت کودک شما متناسب باشد.
  3. از ماسک های بزرگسالان برای کودکان خود استفاده نکنید. زیرا با اندازه صورت کودکتان یکی نیست و هیچ تاثیری در تصفیه هوای تنفسی کودک تان نخواهد داشت.
  4. ماسک کودک شما باید طوری باشد که حتی ریز ترین ذرات موجود در هوا را فیلتر کند و مانع از ورود آن به مجرای تنفسی کودک تان گردد.
  5. علاوه بر موارد بالا بهترین توصیه متخصصان در دنیا پیشگیری از بیماری است. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم تا حد امکان از گردش کودک خود در فضای باز جلوگیری کنید تا خطر انتقال بیماری را به حداقل برسانیN. تا حد امکان برای کودک خود از ماسک های مناسب و فیلتر دار استفاده کنید.

 

پیشنهاد می کنیم برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه نگاهی به مقاله ی آیا همه ی کودکان باید ماسک بزنند؟ و ویژگی های ماسک بچگانه بیندازید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟