چه کسانی باید‌ از صندل و کفش طبی استفاده کنند؟

چه کسانی باید‌ از صندل و کفش طبی استفاده کنند؟

مهم ترین وظیفه کفش حفاظت از پا و ممانعت از آسیب رسیدن به آن است. ولی متاسفانه بسیاری از کفش ها به پا آسیب میرسانند. کفش نامناسب یکی از علل مهم بسیاری از بیماری های پا است که موجب بروز بیماری هایی مانند انحراف شست پا، سائیدگی شست پا، میخچه، انگشت چکشی و … شود.  اما با استفاده از صندل ها و کفش طبی مناسب می توان صافی کف پا ، پای طاقدیسی ، انحراف پاشنه و انحراف زانوها به طرفین را اصلاح کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

صندل و کفش طبی
صندل و کفش طبی

 

چه افرادی باید از کفش های و صندل های طبی استفاده کنند؟

افرادی که نیاز به استفاده از کفش‌ها و صندل‌های طبی دارند, شامل موارد زیر می‌شوند؛

  • افراد دارای ناهنجاری‌های متحرک مانند اصلاح صافی کف پا در کودکان.
  • افراد دارای ناهنجاری ‌های ثابت برای کاهش درد و توزیع فشار.
  • افراد دارای درد در ناحیه پا برای کاهش درد خار پاشنه و التهاب کیسه زلالی زیر پاشنه.

برای جلوگیری از تغییر شکل پا اگر این کفی‌ها برای کودکان در سنین 7 تا 10 سال که کف پای آن ها در حال شکل گیری است، مورد استفاده قرار گیرد. حاصل آن برخورداری از کف پایی استاندارد تا آخر عمر است. به علاوه این کفی‌ها برای زنان باردار که در یک دوره 6 ماهه با اضافه وزن تحمیلی رو به رو هستند بسیار توصیه می شود.

 

برای بهبود چه بیماریهایی میتوان از صندل استاندارد و کفش طبی استفاده کرد؟

کف پای صاف

یک پای نرمال قوسی رو به بالا در میانه پا دارد. تاندون ها و رباط ها در پا از این قوس کمک گرفته و قسمت پایین پا را ثابت نگه میدارند. از آنجایی که پاهای شما پشتیبان تمام بدن شما هستند, داشتن قوس‌های قوی برای سلامت تمام اعضای بدن بسیار مهم است.

هنگامی که تاندون‌ها و رباط‌ ها ضعیف میشوند، قوس کف پا فرو میریزد. کف پای صاف همچنین به عنوان یک اختلال اکتسابی شناخته میشود که ناشی از دلایل فوق الذکر است.

در هنگام ایستادن، تخت پا نباید کاملاً زمین را لمس کند. فرو نشستن قوس باعث میشود کف پا رو به پایین صاف شده و تمام تخت پا با زمین مماس شود. کف پای صاف میتواند اختلالاتی در ساختار اسکلتی بدن ایجاد کند. همچنین تنظیمات مفاصل را بر هم زند.

 

کف پای صاف
کف پای صاف

 

جالب است بدانید با کاهش قوس، تاندون ها و رباط ها ضعیف شده و باعث درد شدید در سراسر پا، مچ, ساق پا و عضلات میشود. ناحیه کمر و باسن نیز قطعا با آسیب هایی مواجه می شوند.

این ناهنجاری های شایع می تواند باعث کاهش فعالیت شخص در سنین پایین شود. تشخیص به هنگام این آسیب و اصلاح و درمان آن با کفش‌ها و صندل های طبی میتواند تا حد زیادی از پیشرفت عوارض آن جلو گیری کند.

 

آیا کف پای شما صاف است؟

به راحتی میتوانید با دنبال کردن سه مرحله زیر متوجه شوید که آیا مبتلا به عارضه کف پای صاف هستید یا خیر.

  1.  پای خود را خیس کنید.
  2.  روی یک سطح کاملاً صاف بایستید تا رد پای شما روی آن منعکس شود.
  3.  یک قدم به جلو بردارید و به جای پای خود نگاه کنید. تصویر جای پایتان را با دو تصویر بالا مقایسه کنید.

 

تصویر سمت راست کف پای صاف و تصویر سمت چپ کف پای سالم را نشان میدهد. رد پای شما شبیه به کدام تصویر است؟

 

خار پاشنه پا

خار پاشنه نوعی زائده استخوانی است که از پشت یا زیر استخوان پاشنه پا برجسته شده و باعث ملتهب شدن قسمت قوس کف پا و دردناک شدن پاشنه و کف‌ پا میشود.

  • خار‌پاشنه با التهاب تاندون آشیل همراه است.
  • باعث حساسیت به لمس و درد در پشت پاشنه پا میشود.

التهاب مفاصل، پوشیدن کفش نامناسب یا ‌با پاشنه‌ی خیلی بلند و تنگ از مهمترین علل و عوامل بروز خار پاشنه است . استفاده از کفش طبی با کفی های مناسب میتواند به بهبود خارپاشنه کمک کند.

نتیجه‌گیری

شکل ظاهری پاها نقش زیادی در سلامت پا ایفا میکند. بنابراین، ناهنجاری های انگشتان و غیر طبیعی بودن قوس کف پا می تواند باعث وارد آوردن فشار به قسمت هایی از پا شود. در نتیجه آسیب هایی مانند بروز زخم، میخچه، اختلال در راه رفتن و ساییدگی های غیر طبیعی کفش را به همراه خواهد داشت.

پوشیدن یک کفش طبی مناسب و آگاهی از خصوصیات آن میتواند باعث اصلاح قوس های غیر طبیعی و کنترل فشار روی پا شود و از درد و زخم و مشکلات بعدی جلوگیری کند.

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟