مموری فوم چیست ؟و چگونه در صنعت کفش استفاده می شود؟

مموری فوم چیست ؟و چگونه در صنعت کفش استفاده می شود؟

مموری فوم, نوعی فوم ساخته شده از ماده ای شیمیایی به نام پلی اورتان است. این روزها از مموری فوم در تولید محصولاتی مانند بالشت, زیره کفش, تشک ها و … استفاده می شود و یکی از استانداردترین و سالم ترین محصولات با استفاده از این فوم تولید می شود.

در ادامه قصد داریم با ساختار این فوم و چرایی استفاده‌ی آن در کفش ها آشنا شویم با ما همراه باشید.

مموری فوم چیست؟

مموری فوم از ماده ای به نام پلی اورتان که دانسیته و چگالی یالایی دارد تشکیل شده است. این فوم اغلب با نام های فوم ویسکو الاستیک یا فوم پلی اورتان کم انعطاف پذیر نیز شناخته می شود.

فوم ویسکو الاستیک یا پلی یورتان دسته‌ای از مواد هستند که رفتاری میان دو خاصیت کلی ویسکوز بودن و کشسان بودن از خود نشان می‌دهند و این خاصیت به هنگام تحمیل نیروی خارجی و اعمال تغییر شکل بر آن پدیدار می‌شود.

این نوع فوم ها به حرارت بدن و فشار وارد شده واکنش نشان می دهند و در کمتر از چند دقیقه تغییر حالت می دهد و شکل بدن یا پا را به خود می گیرند. ازاین رو به آن “فوم هوشمند” نیز گفته می شود.

اولین بار چه کسی مموری فوم را اختراع کرد؟

 

ناسا
ناسا

مموری فوم اولین بار درسال 1966 توسط واحد تحقیقات سازمان ناسا برای ایمنی سرنشینان فضانوردان ابداع شد و گسترش پیدا کرد.

در واقع بعد از خارج شدن از جو زمین و قرار گرفتن در خلاء و همچنین به دلیل بالا بودن سرعت فضاپیما, بین مهره های ستون فقرات فضانوردان فاصله ایجاد می شد که بعد از بازگشت به زمین این فاصله‌ی ایجاد شده سبب فلج شدن و آسیب های دیگر در آنها می شد.

همانطور که گفتیم این نوع فوم ها در واکنش به حرارت بدن و فشار وارد شده تغییر شکل می دهند و قالب بدن را به خود می گیرند و از مشکلات گفته شده برای فضانوردان جلوگیری می کنند. بعدها در صنایع دیگر نیز این فوم ها مورد استفاده قرار گرفت و رایج شد.

کاربرد مموری فوم در تولید کفش

صنعت کفش و تولید زیره کفش یک بازار بزرگ و متنوعی در دنیا به شمار می‌آید.

زیره پی یو (پلی اورتان) مصارف گوناگونی در صنعت کفش دارد. از پوتین کار گرفته تا کفش ورزشی، کفش ایمنی و کفش های مجلسی را می‌توان با مواد پی یو تولید کرد. البته در تولید هر کدام از این زیره ها فرمولاسیون و سیستم خاصی از مواد پلی یورتان مورد نیاز است.

کاربرد مموری فوم
کاربرد مموری فوم

 

صنعت کفش برای تولید محصولاتی با عملکرد بهتر در زمینهٔ مقاومت حرارتی، مقاومت سایشی و ظاهری زیبا روزبه‌روز درحال‌ توسعه است. مسلماً یکی از بخش‌های مورد نیاز, تولید کفشی با دانسیته پایین و وزن سبک است.

مموری فوم یا مواد پلی اورتان در انواع زیره کفش مورد استفاده قرار می گیرد که این مواد دارای ساختار سلولی نرم و منعطف هستند. زیره پی یو یک پلیمر بسیار مستحکم و با دوام است که در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

زیره کفش های ایمنی که با مموری فوم ساخته می شوند دارای ویژگی های است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سبک وزن بودن
  • انعطاف پذیری بالا
  • برگشت پذیری بالا
  • عایق حرارتی بالا در برابر سرما
  • بادوام ترین زیره سلولی مقاومت سایشی بالا
  • ظاهری زیبا

 

با کفش های ایمنی یحیی بیشتر آشنا شوید.

 

تفاوت مموری فوم با فوم های معمولی

هنگامی که با دست به روی فوم معمولی فشار وارد کنیم, فوم معمولی سریعا به حالت اولیه خود باز می گردد. اما در مموری فوم با تاخیر این اتفاق می افتد.

در نتیجه نیروی وارده پس از برداشتن دست از روی آن به زمان بیشتری نیاز دارد تا به حالت اولیه خود بازگردد. شدت نیروی برگشت شده در مموری فوم بسیار کمتر از فوم‌های معمولی است و از طرفی نیروی برگشت در یک نقطه متمرکز نمی‌شود.

دومین تفاوت مهم دیگر فوم‌های هوشمند با فوم‌های معمولی, حساسیت این فوم‌ها به درجه حرارت است. اگر دو فوم مموری و معمولی را در محل سردی قراردهید هر دو سخت می‌شوند ولی به‌ محض تماس بدن بامموری فوم, درجه حرارت بدن فوم را به حالت اول باز می گرداند و ظرف چند دقیقه قالب و شکل بدن را به خود می‌گیرد. این امر باعث می‌شود نیروی برگشت‌شده در مموری فوم روی سطح مورد تماس پخش شود.

 

چرا از پلی یورتان برای زیره کفش استفاده می شود؟

کفش ایمنی سوپر تری ام یحیی
کفش ایمنی سوپر تری ام یحیی

چون؛

  • چون باعث بهبود عملکرد پا می شود
  • دوام مناسب
  • وزن کمتر
  • زیرسازی خوب
  • مقاومت در برابر آب، روغن ها و مواد شیمیایی
  • انعطاف پذیری
  • سر نخوردن
  • کشش سطحی مناسب
  • و بسیاری ویژگی های دیگر

 

مقاله پیشنهادی؛ کفش سوپر تری ام یحیی ( super 3M ) چه مزیت هایی دارد؟

 

 

منابع:  sanatepu.ir و en.wikipedia.org

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟