با ایمنی بیشتر آشنا شویم

محصولات ایمنی

از زماني كه انسان در روي كره زمين پا به عرصه وجود نهاد، براي زنده ماندن و زندگي كردن  وحفظ و حراست خود از گزند حيوانات هميشه در فكر ايجاد و تأمين ایمنی بوده است.

 

تاریخچه ای بر ایمنی

انسان در زمينه حفظ و حراست خود از عوامل طبيعي و هجوم حيوانات وحشي چاره انديشي هايي كرده بود. ولي مشكلات و مسائلي كه همزمان با روند رشد اجتماعي به وجود آمدند، موجب شدند كه براي مقابله با هر نوع خطري و در هر زماني وسيله و امكانات مبارزه مناسبي را تهيه نمايد. فرآيند صنعتي شدن جوامع نیز موجب استفاده فزاينده از ابزار و ماشين آلات فني شد.

در انگلستان اختراع ماشين بخار و گسترش آن به ديگر كشورهاي اروپايي و استفاده از نيروي محركه مكانيكي و الكتريكي موجب تبديل كارهاي دستي به ماشيني گرديد و باعث تقسيم كار، افزايش توليدات و سرعت در انجام كار شد كه نتيجه آن افزايش خطر در محيطهاي صنعتي بود.

بدين ترتيب صنايع غول پيكر بوجود آمدند. سپس به دليل استفاده از چرخ دنده، پرس ها، تيغه ها و … معلولين و مصدومين ناشي از كار با این ابزارها به شدتد افزایش یافت. به طوری که گاهی آنها را با سربازان بازگشته از جنگ مقایسه می کردند. اصطلاح” لشكر معلولين منچستر ” که زیاد در کتابها مورد استفاده قرار می گیرد نیز به این افراد اطلاق می شود.

پیش به سوی صنعتی شدن

با اختراع ماشين بخار جهشي در صنايع نساجي و ديگر صنايع انگلستان و ساير كشورها رخ داد. توليد گسترده و انبوه رونق گرفت و كارگران از مزارع به صنايع روي آورند. در چند سده قبل توجه به حفاظت مطرح نبود و كارهاي سخت و خطرناك مثلاً كار در معادن و تونل ها را محكومين به اعدام انجام مي دادند و کمتر کسی برای به دست آوردن پول به سراغ این کارها می رفت.

به مرور زمان و با توجه به تغییراتی که از آن صحبت کردیم، تمایل جامعه به این سمت رفت که قوانینی برای کار و ایمنی مطرح شود تا آسیب ها را به حداقل برساند.

اولين قانون براي ايمني محيط كار و بازرسي از آن در سال 1820 در انگلستان تصويب شد. گروهي از روحانيون و قضات به طور افتخاري از كارگاهها بازديد كردند. به مرور اتفاقات زیر رخ داد:

  • سال 1833 با تجديد نظر در قانون قبلي يك اداره رسمي براي بازرسي ايجاد شد.
  • در سال 1844 مقررات مربوط به حفاظت ماشين آلات و استفاده از وسايل پيشگيري و اعلام حوادث در متن قانون وارد شد.
  • سال 1867 در فرانسه انجمني براي پيشگيري از حوادث تشكيل شد.

اولين قانون در زمينه حفاظت فني به مفهوم دقيق، در فرانسه در سال 1893 تدوين شد. ساير كشورهاي صنعتي نيز از تشكيلات ايمني فرانسه تقليد کردند. به همين دلیل در سال 1839 در پروس آيين نامه اي براي نظام بازرسي در كارخانه ها تدوين شد.

محصولات ایمنی
محصولات ایمنی

سال 1889 در شهر مولوز (Mulhouse) با مجاهدت هاي “آنجل دولفوس” تدابير حفاظتي در كليه كارخانه هاي نساجي پيش بيني شد. سپس آلبومي از تصاوير وسايل حفاظتي انتشار يافت.

تعريف ايمني

براي ايمني تعريف هاي زيادي ارائه شده است كه در اين قسمت دو نمونه از آنها را بيان مي کنیم.

ايمني SAFETY:

  • يعني درجه فرار از خطر يا ميزان درجه دور بودن از خطر است.

ايمني HAZARD:

  • يعني در امان بودن از ريسك غير قابل قبول يك خطر ايمني.

ايمني در صنعت

ایمنی در صنعت را می توان، مجموعه دستورالعمل هاي كه به منظور كاهش صدمات جاني و خسارات مالي وضع مي گردد، تعریف کرد. البته اين قوانين و دستورالعمل ها در هر صنعت، با توجه به مسائل خاص همان صنعت وضع مي گردد. ممكن است يك قانون در صنعتي بسيار مهم و كليدي باشد و در صنعتي ديگر از اهميت قابل توجه اي برخوردار نباشد.

 

ایمنی
ایمنی

 

اهداف ايمني

بخشی از هدف هایی که برای ایمنی می توان برشمرد عبارتند از:

  1. حفظ و حراست از نيروي انساني در مقابل حوادث
  2. حفظ تأسيسات از خسارات آتش سوزي، انفجار و تخريب
  3. بالا بردن سطح توليد
  4. بالا بردن كيفيت محصولات توليدي
  5. جلوگيري از اتلاف وقت كاركنان
  6. تهيه دستورالعمل هاي حین كار
  7. تأمين سلامت و بهداشت كاركنان از عوامل زيان آور محيط كار كه موجب حادثه و بيماريهاي ناشي از كار مي شود
  8. تأمين وسایل حفاظت فردي مناسب براي كاركنان
  9. نظارت بر حسن انجام كار
  10. نظارت بر چگونگي كاربرد وسایل حفاظت فردي كه در اختيار كاركنان قرار می گیرد.
  11. تهيه امكانات آموزشي سمعي و بصري جهت بالا بردن سطح دانش ايمني كاركنان
  12. رسيدگي به حوادث، تجزيه و تحليل آنها و صدور دستورالعمل براي جلوگيري از حوادث مشابه

 

کفش ایمنی یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی است که در مقاله در مورد کفش ایمنی بیشتر بدانید می توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

 

کفش ایمنی یحیی
کفش ایمنی یحیی

 

نتیجه گیری

واقعيت امر اين ست كه اكنون بيش از هر زمان ديگري، ما در معرض خطرات گوناگون مي باشيم. اين حوادث كليه فعاليتهاي زندگي ما را در محيط كار و به طور كلي در همه جا تهديد مي كند.

با توجه به پيشرفت هاي عظيم و روز افزون در علوم و توسعه غير قابل تصور صنايع و ايجاد كارخانجات و واحدهاي مختلف توليدي و صنعتي و با توجه به مسائل و مشكلاتي كه اين توسعه به همراه دارد، خطرات بیشتر از قبل متوجه كارگران مي گردد.

امیدوارم مطالبی که در این مطلب ذکر کردیم توانسته باشد اطلاعات مفیدی در این زمینه را در اختیار شما قرار داده باشد. شما هم می توانید برای افزایش آگاهی و حمایت از ما این مقاله را با دوستانتان درمیان بگذارید.

منبع

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟