کلاه ایمنی صنعتی و کاربرد آن در صنعت

کلاه ایمنی صنعتی و کاربرد آن در صنعت

حفاظت کارگران از آسیب های وارده به سر یک بخش اصلی ایمنی در کار است. استفاده از کلاه ایمنی ساده ترین روش برای حفاظت کارگران از آسیب است که باید در هر حرفه ای رعایت شود تا آسیب های احتمالی را به حداقل برساند. در این مقاله قصد داریم شما را با کلاه ایمنی و ویژگی های آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

"<yoastmark

 

آسیب های وارده به سر در محیط کار می تواند در موارد زیر رخ دهد.

  • برخورد یا سقوط اجسام بر روی سر
  • برخورد سر با اجسام ثابت مثل لوله ها و تیرک ها
  • برخورد یا تماس تصادفی سر با منابع ایجاد خطر شوک الکتریکی
  • گیر کردن و کشیده شدن موها توسط قطعات گردنده یا متحرک

کارگران ساختمانی , نجارها , آتش نشان ها , تکنسین های برق کارها , سیم کش ها  جوشکاران, لوله کش ها نمونه ای از مشاغلی که باید از کلاه ایمنی استفاده کنند.

ویژگی های یک کلاه ایمنی استاندارد

  1. مقاوم در برابر نفوذ اجسام
  2. جذب شوک ضربه وارده
  3. مقاوم در برابرآب و قابلیت سوختن آرام
  4. دارا بودن دستور العمل های ساده ای و روشنی که دران روش تنظیم درست و تعویض نوار دور سر و نوار معلق توضیح داده شده باشد.

به طور کلی کلاه های ایمنی باید دارای یک پوسته خارجی محکم و یک لایه آستر جاذب ضربه باشند. داخل کلاه  باید دارای یک تسمه یا نوار دور سر باشد تا پوسته  خارجی کلاه را در فاصله  18 / 3- 54 / 2 سانتی متر از سر معلق نگه دارد. این طرح کلاه باعث جذب شوک ضربه در حین برخورد و تهویه زیر کلاه ایمنی در حین پوشیدن کلاه می شود.

بخش های مختلف یک کلاه ایمنی

  1. لبه ی جلویی
  2. نوار عرق گیر
  3. سرپوش
  4. پیشانی بند
  5. پوسته ی خارجی
  6. چانه بند
  7. نوار پشت گردن

کلاه های ایمنی از چه موادی ساخته می شوند؟

برای تولید کلاههای ایمنی بر اساس موارد مصرفی از سه مواد زیر استفاده می شود؛

کربن

سبک‌ترین و مقاوم‌ترین کلاه های ایمنی, کلاههایی هستند که از پلی کربنیت ساخته شده اند. این جنس انرژی ضربه‌ای که به کلاه وارد می‌شود را جذب می‌کند.

پلاستیک و نایلون

کلاه های ایمنی ساخته شده از پلاستیک از لحاظ راحتی و تهویه نسبت به سایر کلاه ها مناسب‌ تر هستند اما مقاومت آن‌ها به جنس پوشش داخلی مورد استفاده بستگی دارد.

فایبرگلاس

کلاه‌های فایبرگلاس ضدحرارت هستند و مناسب استفاده در صنایعی هستند که با حرارت زیاد سروکار دارند. مزیت این کلاه ها این است که مقاومت بسیار خوبی دارند اما مشکل اساسی این کلاه ها این است که از تهویه ی مناسبی برخوردار نیستند.

انواع کلاه ایمنی صنعتی

"<yoastmark

در حال حاضر انواع مختلفی از کلاه ایمنی توسط تولید کنند گان در بازار عرضه شده است. کارفرمایان باید متناسب با محیط کاری خود و نیاز کارگران یکی از این انواع را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند.

مقاله ی پیشنهادی؛یک کلاه ایمنی صنعتی باید دارای چه استاندارد هایی باشد؟

به طور کلی کلاه های  ایمنی به سه گروه طبقه بندی می شوند:

  •  نوع A کلاه های مقاوم در برابر نفوذ و برخورد با حفاظت محدود در برابر ولتاژبرق تا 2200 ولت .
  •  نوع B این نوع کلاه سطح بیشتری از حفاظت در برابر خطرات الکتریکی ,شوک های برقی ولتاژبالا و سوختن را تامین میکند. (20000ولت) و همچنین حفاظت لازم در برابر خطرات و برخورد اجسام پرتاب شده یا سقوط کرده را تامین می کنند.
  •  نوع C کلاه های سبک و راحتی هستند که سر را در برابر برخورد محافظت می کنند اما در برابر خطرات الکتریکی مقاوم نیستند.
  • نوع دیگری از کلاه های ایمنی در بازار کلاه های لبه دار هستند. این کلاه ها برای محیط هایی توصیه می شوند که حفاظت از خراشیدگی سر یا باد کردن سر در اثر ضربه لازم است. این کلاه ایمنی برای حفاظت در برابر سقوط یا پرتاب اجسام طراحی نشده.

معنی رنگ ها در کلاههای ایمنی

شاید تا به حال نمی دانستید که هر رنگ کلاه ایمنی مناسب یک گروه خاص است و این رنگ ها صرفا برای ایجاد تنوع نمی باشند. اما هر رنگ کلاه ایمنی چه معنایی دارد و باید توسط چه گروهی استفاده شود؟

 

رنگ

کاربرد
قهوه‌ای

جوشکاران و کارگران

آبی

اپراتورهای فنی و برق‌کاران
سبز

خدمات فنی و مسئولین ایمنی

سفید

مهندسین و مدیران کارگاه‌ها
قرمز

آتش نشانان

خاکستری

بازدیدکنندگان کارگاه‌ها
زرد

 رنگ زرد مخصوص فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی است.

در پایان

استفاده از كلاههاي ايمني, سر را از جراحت و صدمات احتمالی حفاظت مينمايد.  طبق آمار به دست آمده 10 % تمام جراحتهاي ايجاد شده در كارخانجات و محيط هاي صنعتي مربوط به جراحت هاي سر بوده است و اغلب اين جراحتها شديد می باشند و منجر به اين ميشود كه فرد صدمه ديده حداقل سه هفته از كار منفك شود. برای کاهش این صدمات استفاده از کلاه ایمنی استاندارد بسیار ضروری است .کلاه ایمنی استاندارد باید در برابر نفوذ اجسام و شوک وارده براثر ضربه مقاوم باشد و از گیر کردن و کشیده شدن مو ها جلوگیری کند.

 

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟