انواع چرم طبیعی و کاربرد آن در صنعت کفش

چگونه یک کفش مناسب و استاندارد را تشخیص دهیم؟

مراحل تولید چرم طبیعی و دباغی فرآیندی مکانیزه است. بدین صورت که پوست خام فاسدشدنی حیواناتی مانند گاو و گوساله را با دستگاه های مخصوص مکانیزه و رنگرزی میکنند. بعد از این مراحل ماده ای فاسدنشدنی و محکم که چرم نام دارد تولید می شود. در ادامه شما را با انواع چرم و کاربرد آنها در صنعت کفش بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

انواع چرم

چرم طبیعی به سه دسته تقسیم می شود:

  • سبک
  • سنگین
  • نیمه سنگین

 

انواع چرم
انواع چرم

1. چرم سبک

چرمی که از پوست حیواناتی مانند گوساله و بز به دست می آید. در واقع پوست در فرایند رنگرزی با روغن تراشیده شده و بسیار نازک و ظریف می شود. از این نوع چرم برای ساخت محصولاتی مانند لباس و کاپشن استفاده می شود و نوع ظریفتر و نازکتر آن به عنوان آستری کفش مورد استفاده قرار می گیرد.

2. چرم‌های سنگین

چرمی که از پوست حیواناتی مانند گاو و شتر باشد را “چرم سنگین” می گویند. این چرم بیشترین مقاومت و زیباترین رخ را در میان چرم های دیگر دارد. به همین علت گزینه ای بسیار مناسب برای استفاده در زیره و رویه کفش می باشد.

3. چرم نیمه سنگین

به چرمی گفته می شود که از پوست حیواناتی مانند کروکدیل یا شترمرغ تولید می شود. به علت نایاب و گران قیمت بودن در محصولات تزیینی و لوکس استفاده می شود.

 

آیا می دانستید کارخانه تولید چرم گروه صنعتی یحیی افتتتاح گردید؟

 

 کفش چرم طبیعی

انواع چرم ها بر اساس نوع دباغی

  1. چرم گیاهی
  2.  مراکشی
  3. چرم اسب
  4. چرم روسی
  5.  کروم
  6. چرمهای جیر
  7. چرم اشبالت
  8. چرم نوبوک
  9. چرمهای ورنی
  10. چرم ماهی ها و انواع پستانداران و خزندگان

چرم‌گیاهی

چرمی است که از رنگهای گیاهی و مواد و روغنهای حیوانی دباغی شده است. این نوع چرم در قالبگیری و حکاکی کاربرد دارد.

چرم مراکشی

این نوع چرم در عین حال که محکم و بادوام است، بسیار نرم و انعطاف‌پذیر می باشد. از این نوع چرم در زمانهای گذشته برای صحافی کتابها استفاده می شد. امروزه برای تهیه کالاهای چرمی ظریف نظیر کیف, کفش مردانه و زنانه این چرم کاربرد دارد.

آشنایی با چرمهای اسب

این چرم از نوع چرم مراکشی است که از پوست اسب درست می شود. بسیار محکم و ضدآب می باشد به همین علت گزینه ای بسیار مناسب برای تولید کفش های مردانه است.

انواع چرم روسی

این نوع چرم اولین بار در روسیه تهیه شد. عملیات دباغی این نوع با استفاده از درخت های بید وغان انجام می شود پس نوعی چرم گیاهی محسوب می شود. استفاده از این چرم در محصولاتی نظیر کفش و کیف بسیار زیاد است.

چرم کروم

چرمی است که با مواد کرومی دباغی شده است.

چرم جیر

این چرم از پوست بز و گوساله ساخته می شود. طی عملیات دباغی با دستگاه های مربوط سطح گوشتی و ضخیم را از سطح مخملی جدا می کنند و چرم نازک جیر تولید می شود. از این نوع چرم به عنوان استر در کفش و لباس استفاده می شود.

 

محصولات چرمی تولید شده
محصولات چرمی تولید شده

 

چرم اشبالت

چرم‌ اشبالت طبیعی یکی از انواع چرم هاست که از پوست گاو و گوساله تشکیل می شود. اشبالت که به آن “اشپالت” نیز گفته می شود، چرمی است شبیه چرم جیر که از ورقه ورقه کردن پوست گاو به دست می آید. این نوع چرم دارای الیاف متراکم است به همین دلیل مقاومت بالایی دارد، سطح آن صاف و در اصطلاح بدون گرین می باشد. بر اساس موارد مصرف این محصول به صورت نرم و خشک در ضخامت های متفاوت ارائه می شود. کاربرد عمومی آن در تهیه کفش های ایمنی و انواع کیف ها است. البته گاهی در تهیه لباس و دستکش هم از آن استفاده می گردد.

روش و مراحل ساخت اشبالت هم بدین صورت می باشد. قسمت براق و صاف پوست را از سطح پرزدار پوست که سطحی ضخیم است جدا میسازند. سپس این سطح پرزدار را با استفاده از دستگاه های مربوطه دباغی کرده و چرم اشبالت را تولید می کنند.

چرم نوبوک

چرمی است شبیه اشبالت و چرم جیر که دارای سطح مخملی می باشد. با این تفاوت که بسیار ظریفتر از این دو نوع است.

چرم ورنی

چرمی از پوست گوساله است. رویه و سطح پوست را با لاک خاصی پوشش می دهند تا ظاهری براق پیدا کند. این چرم در صنعت کفش بیشتر از سایر صنایع کاربرد دارد.

چرم ماهی ها و انواع پستانداران و خزندگان

  • چرم کوسه: در میان آبزیان و ماهی ها مناسب ترین گزینه برای تولید چرم طبیعی است.
  • چرم‌کروکدیل: به دلیل زیبایی خارق العاده ای که در این پوست دیده میشود شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دارد.
  • چرم سوسمار: از پوست سوسمار تولید میشود و بیشتر از پوست کروکیل استفاده می شود. در برخی از موارد نقش سوسمار را بر روی پوست گاو پرس می کنند تا جلوه زیباتری پیدا کند. از این نوع چرم برای ساخت کیف، کفش و چمدان نیز استفاده می شود.
  • چرم مار: نوع بسیار نازک و محکمی از چرم می باشد. از ویژگی های خوب این نوع چرم میتوان به عدم ترک خوردگی، آبرفتگی و کشیدگی اشاره کرد.

 

مقالات پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟