چگونه چرم اصل را از چرم تقلبی تشخیص دهیم؟

تشخیص چرم اصل

در سالهای اخیر به دلیل استفاده شرکت های مختلف از چرم های مصنوعی و حتی تقلبی در تولید محصولات خود، تشخیص چرم اصل کار دشواری است. آنچه در ادامه این مقاله آورده شده است، راهکارهایی برای تشخیص و تمیز چرم اصل از چرم تقلبی است. پس برای اینکه متوجه شوید کفش پایتان چرم اصل هست یا نه این مطلب را بخوانید و موارد مختلف آن را بررسی کنید.

چرم طبیعی چیست؟

مراحل تولید چرم طبیعی و دباغی فرآیندی مکانیزه است. در ابتدا فرآیندهای پیچیده ای روی پوست خام فاسدشدنی حیواناتی مانند گاو و گوساله، با دستگاه های مخصوص انجام می شود. بعد از چندین مرحله مختلف و پرکار ماده‌ای فاسدنشدنی و محکم که چرم نام دارد تولید می شود.

 

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی از سری کاغذهایی به نام “ماموت” تولید می شود. به دلیل شباهتی که این کاغذ به پوست فیل دارد به کاغذ ماموت شهرت دارد. این کاغذ ها را با مواد پلیمری و دستگاهای مربوطه صاف و یکدست کرده و به “فوم مصنوعی یا همان چرم مصنوعی” تبدیل می کنند.

چرم-مصنوعی-
چرم مصنوعی

چند نکته طلایی برای تشخیص چرم اصل

حال قصد داریم قدم به قدم شما را برای تشخیص و خرید چرم اصل راهنمایی کنیم.

قدم اول

مهم ترین نکته این است که چرم اصل را از فروشگاه معتبرخریداری کنید. برخی از محصولاتی چرمی دارای شناسنامه یا برچسب معتبر هستند. اطلاعات کالاها حتما در برچسب ها درج می شود. این برچسب ها می توانند منبع اطلاعاتی خوبی برای شما باشد تا تشخیص بدهید که آیا این چرم اصل و مرغوب است یا نه؟ پس در هنگام خرید از فروشنده شناسنامه محصول خود را درخواست کنید تا در اختیارتان قرار دهد.

قدم دوم

چرم اصل نباید صاف و یکدست باشد. چرم اصل دارای ضخامت متفاوت است. قسمتی نازک و بعضی قسمت ها ضخیم می باشند و هنگامی که بر روی چرم دست بکشید این ناهمگنی را لمس خواهید کرد. اما چرم تقلبی و مصنوعی یکدست و صاف است.

قدم سوم

چرم اصل نرم و انعطاف پذیر است. در واقع چرم طبیعی مانند دیگر عناصر طبیعت دارای حیات و خاصیت طبیعی است. شما با لمس محصولی که از چرم اصل می باشد این نرمی را حس خواهید کرد. در حالی که چرم مصنوعی خشک و حالت پلاستیکی دارد و حس طبیعی را به وضوح احساس نخواهید کرد.

تشخیص چرم اصل
چرم سفید اصل

قدم چهارم

چرم اصل بوی مشخص و خاصی دارد. با خوب بو کردن نیز می توانید تشخیص دهید آیا این چرم اصل است یا تقلبی؟ بوی طبیعی که یک چرم اصل دارد از بوی پلاستیکی که چرم مصنوعی دارد به راحتی قابل تشخیص است.

قدم پنجم

به قسمت برش خورده چرم نگاه کنید. اگر قسمت برش خورده محصول چرمی که خریداری کرده اید قابل مشاهده بود، آن را بررسی کنید. زیرا فضاهای برش خورده چرم از الیاف بهم چسبیده همانند کنف می باشند. چرم اصل الیاف رشته ای قابل مشاهده دارد. اما در چرم مصنوعی الیافی مشاهده نمی شود.

قدم ششم

برای تشخیص چرم اصل آن را زیر نور قرار دهید. به این دلیل که چرم اصل نور را یکدست منعکس نمی کند. چون چرم بافت طبیعی دارد بعضی قسمت هایش براق و بعضی قسمت هایش مات و کم رنگ تر به نظر می رسد.

قدم هفتم

چرم طبیعی
چرم طبیعی

 

چرم اصل مقاومت زیادی در برابر حرارت بالا دارد. در هنگام سوختگی بوی پشم و دود سفید ایجاد می کند. اما چرم مصنوعی با کوچکترین حرارت به سرعت جمع می شود و تغییر شکل می دهد و در حال سوخت دود سیاه رنگی ایجاد می کند.

قدم آخر

از تفاوت پوشش پشت چرم نیز می‌توان اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد. اگر محصول شما کیف و کفش است. کافیست به درزهای دوخت آنها دقت کنید. پشت چرم طبیعی یا اصل پرزدار است. اما پشت چرم تقلبی یا مصنوعی چون دولایه است هنگام برش آسیب می بیند. به همین دلیل به صورت شبکه ای با نخ دوخته می شوند.

تماس با پشتیبانی
1
ارسال پیام به پشتیبانی سایت
نیاز به راهنمایی دارید؟